معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال
معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال

Apple iPhone 5s

Apple iPhone 5s 

 

 

Apple iPhone 5s 

گوشی موبایل اپل آیفون 5 اس


مشخصات فنی Apple iPhone 5s

مشخصات کلی

تعداد سیم کارت

یک سیم کارته

قطع سیم کارت

سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)

ابعاد

7.6 × 58.6 × 123.8 میلی‌متر

وزن

112 گرم

ساختار بدنه

قاب پشتی کاملا فلزی از جنس آلومینیوم

پردازنده

تراشه

Apple A7 Chipset

پردازنده ‌ی مرکزی

Dual-core Cyclone (ARM v8-based) CPU

نوع پردازنده

64 بیت

فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی

1.3 گیگاهرتز

پردازنده ‌ی گرافیکی

PowerVR G6430

حافظه

حافظه داخلی

در 3 نوع

GB 8

GB 16

GB 32

GB 64

RAM مقدار

1 گیگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

ندارد

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی

دارد

صفحه نمایش لمسی

دارد

نوع

LCD

فن‌آوری

IPS

اندازه

4 اینچ

رزولوشن

1136 × 640 | Retina

تراکم پیکسلی

326 پیکسل بر هر اینچ

تعداد رنگ

16 میلیون رنگ

محافظت

Corning Gorilla Glass

سایر قابلیت‌ها

مجهز به پوششی مقاوم در برابر جذب عرق و اثر انگشت (Oleophobic Coating)

قابلیت دریافت تا 10 لمس همزمان

ارتباطات

شبکه های ارتباطی

 2G , 3G , 4G

شبکه2G

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

شبکه3G

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

HSPA با سرعت دانلود 42.2 مگابیت بر ثانیه و آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه

شبکه4G

LTE band 1|2100, 2|1900, 3|1800, 5|850, 7|2600, 8|900, 20|800, 38|2600, 39|1900, 40|2300 LTE از نوع Cat3 با سرعت دانلود 100 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه

فن‌آوری‌های ارتباطی

GPRS , EDGE , Wi-Fi , بلوتوث

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n

Dual-band, Wi-Fi hotspot

بلوتوث

نسخه‌ 4

A2DP , LE

فن‌آوری مکان‌یابی

A- GPS , GLONASS

درگاه ارتباطی

Lightning

دوربین

دوربین

دارد

رزولوشن عکس

8 مگاپیکسل

فوکوس اتوماتیک

دارد

فلش

Dual Tone LED

فیلمبرداری

رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)

سایر قابلیت‌های دوربین

سایز سنسور 1/3 اینچ (''Sensor Size 1/3)

ثبت تصاویر با پیکسلهایی به سایز 1.5 میکرومتر (1.5µm Pixel Size)

قابلیت عکاسی و فیلمبرداری همزمان (Simultaneous HD video and image recording)

قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)

قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus )

قابلیت تشخیص چهره ( Face Detection )

قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )

قابلیت عکاسی HDR

دوربین سلفی

دارای سنسور با رزولوشن 1.2 مگاپیکسل

فیلمبرداری با رزولوشن 1280 × 720 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (720p@30FPS)

قابلیت تشخیص چهره ( Face Detection )

صدا

بلندگو

دارد

جک 3.5 میلی‌متری صدا

دارد

امکانات نرم افزاری

سیستم عامل

iOS

نسخه سیستم عامل

iOS 7

پشتیبانی از زبان فارسی

دارد

منوی فارسی

ندارد

قابلیت‌های نرم‌افزاری

MMS , ایمیل , مرورگر HTML5 , قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس , قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF , قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی , برنامه ویرایش عکس

دفترچه تلفن

با امکان افزودن مخاطب به تعداد بی‌نهایت

موسیقی

MP3 , WAV

ویدیو

MP4 , H.264

ضبط صدا

دارد

سایر مشخصات

حس‌گرها

ژیروسکوپ (Gyro Sensor) , قطب‌نما (Compass) , شتاب‌سنج ( Accelerometer ) , مجاورت ( Proximity Sensor ) , روشنایی ( Light Sensor )

باتری قابل تعویض

ندارد

مشخصات باتری

باتری از نوع لیتیوم-پلیمر با ظرفیت 1560 میلی‌آمپر ساعت

میزان شارژ آماده به کار

250 ساعت

میزان شارژ مکالمه

10 ساعت

سایر قابلیت‌ها

قابلیت به‌روز‌رسانی به (iOS 8)

قابلیت حذف صدا‌های مزاحم هنگام مکالمه با استفاده از میکروفون دوم (Active Noise Cancellation With Dedicated Mic)

مجهز به دستیار صوتی اپل Siri

مجهز به سرویس‌های ابری iCloud

پشتیبانی از سیستم یکپارچه ذخیره‌سازی رمز عبور (iCloud Keychain)

دارای خروجی TV-out از طریق پورت Lightning

اقلام همراه گوشی

دفترچه‌ راهنما , شارژر , هندزفری , کابل Lightning

www.mtlc.blogsky.com

 

 

 


 



 نقد و بررسی تخصصی 

Apple iPhone 5s 


شرکت اپل در سیزدهم شهریور سال 1392، از آیفون‌های سری جدید خود به نام‌های آیفون 5S و آیفون 5C پرده برداشت. آیفون 5C را می‌توان نسخه‌ی پلاستیکی گوشی آیفون 5 دانست که با بهبودهایی جزیی نسبت به آیفون 5 همراه شده است. در این بخش قصد داریم به نقد و بررسی پرچم‌دار سال 2013 شرکت اپل یعنی آیفون 5S بپردازیم. «فیل شیلر» در زمان معرفی این محصول از جمله‌ی «بهترین آیفون ساخته‌شده تاکنون» استفاده کرد؛ جمله‌ای که پیش از این هم در زمان معرفی محصولات قبلی شرکت اپل کم‌وبیش شنیده بودیم. آیفون 5S از هر نظر نسبت به نسل گذشته‌ی خود تکامل یافته است. به طور خلاصه می‌توان بزرگ‌ترین پیشرفت‌هایی را که آیفون 5S نسبت به آیفون 5 داشته، در پردازنده‌ی 64 بیتی A7، حسگر اثرانگشت (تاچ آی‌دی) و دوربین آن دانست. برای آشنایی بیشتر با سه مشخصه‌ی کلیدی آیفون 5S و سایر ویژگی‌های آن با نقد و بررسی دیجی‌کالا همراه باشید.


 

طراحی و ساخت

در کنفرانس سال گذشته‌ی اپل، همه چیز حول باریک‌تر و سبک‌تر بودن گوشی بود؛ اما امسال، صحبتی درباره‌ی ابعاد گوشی مطرح نشد؛ چرا که این گوشی نسبت به مدل قبلی، هیچ تغییری در این زمینه نداشته است! ابعاد و وزن گوشی همانی است که در آیفون 5 دیده بودیم؛ البته می‌توان این تغییرنکردن ابعاد را یک نکته‌ی مثبت در طراحی آیفون 5S دانست،  زیرا با وجود ارتقای اکثر مشخصات گوشی، در ابعاد و وزن گوشی هیچ تغییری داده نشده و چنین کاری تقریبا فقط از اپل برمی‌آید؛ درضمن، فراموش نکنیم که وزن 112 گرمی این گوشی، با اینکه همانند مدل قبلی است ولی هنوز هم در بین دنیای پرچم‌داران کمپانی‌های مختلف جزو سبک‌ترین‌هست. قبل‌تر هم دیده بودیم که اپل تقریبا هر دو نسل یک‌بار، در ظاهر گوشی تحولی ایجاد می‌کند و این گوشی هم نسل جدید آیفون یعنی iPhone 6 نیست؛ بلکه نسل جدید آیفون 5 با نام 5S است؛ چیزی که پیش‌تر هم در مورد گوشی‌های 3G و 3GS و همچنین 4 و 4S دیده بودیم. می‌توان گفت تقریبا از مدت‌ها پیش، همگان مطمئن بودند که گوشی جدید اپل تغییر ظاهری نخواهد داشت و با همان ظاهر آیفون 5 تولید خواهد شد که این‌چنین هم شد.

در طراحی گوشی، همه چیز هم بدون تغییر نبود:  تحولی در رنگ که در زمان حیات جابز، شاید آن ‌را متصور هم نبودیم. برای اولین بار از ابتدای عمر شش‌ساله‌ی آیفون‌ها، این گوشی پرطرفدار، جامه‌ی طلایی به تن کرد. نمی‌دانیم علت تولید آیفون طلایی چیست؛ اما می‌توان یکی از دلایل آن ‌را فعالیت شرکت‌های مختلف جهت روکش‌کردن نسل‌های قبلی آیفون با طلا و استقبال چشمگیر کاربران از آیفون‌های طلایی‌رنگ دانست. به هر حال دلیل هر چه که باشد، خروجی خوبی داشته و یک گوشی طلایی و بسیار شیک به خانواده‌ی آیفون‌ها اضافه شده است. نه یک طلایی پرزرقوبرق مانند گوشی‌های Vertu، بلکه یک طلایی ساده و البته شکیل که برازنده‌ی آیفون است. یکی دیگر از نکاتی که در مورد رنگ این گوشی می‌توان به آن اشاره  کرد ، حذف رنگ مشکی از گوشی‌های جدید آیفون است. آیفون 5S، در رنگ‌های سفید/نقره ای، سفید/طلایی و خاکستری/طوسی تولید شده و شاهد خداحافظی با رنگ مشکی هستیم. شاید دلیل حذف رنگ مشکی را هم بتوان به فاجعه‌ای مرتبط دانست که در مورد  خش‌پذیری آیفون 5های مشکی رخ داده بود. از معدود تغییرات دیگر که در ظاهر این گوشی ایجاد شده، وجود فلاش دوتایی در کنار دوربین است که در ادامه، مفصل به آن خواهیم پرداخت.


در کلید Home هم تغییراتی اعمال شده که البته تغییرات در کارایی آن محسوس‌تر است تا در شکلوشمایل آن؛ اما اصلی‌ترین تغییر وجود یک حلقه دورتادور این کلید و حذف علامت معروف مربعی‌شکل داخل آن بود که این یکی را هم در ادامه توضیح خواهیم داد.


سخت‌افزار و کارآیی

اولین موردی که در کنفرانس اپل به‌عنوان یک تغییر بزرگ به آن اشاره شد، استفاده از چیپ A7 در این گوشی بود؛ چیپی که دربردارنده‌ی اولین پردازنده‌ی 64 بیتی استفاده‌شده روی گوشی‌های موبایل است. اما پردازنده‌ی 64بیتی دیگر چیست و به‌راستی چه اهمیتی دارد که اپل بیش از یک چهارم زمان کنفرانس معرفی آیفون 5 اس را برای آن اختصاص داد؟

64 بیتی‌شدن پردازنده‌ی این دستگاه چیزی نیست که در کوتاه‌مدت و در کارهای روزمره، کاربران تفاوت آن‌ را متوجه شوند؛ اما در واقعیت و به زبان ساده، یک انقلاب در پردازنده‌های موجود روی گوشی‌هاست. این پردازنده‌ی 64 بیتی قادر خواهد بود از تمام قدرت و ظرفیت سخت‌افزارهای سطح‌بالا استفاده کند و در اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان ، قدرتمندتر از قبل ظاهر شود. این پردازنده‌ها در آدرس‌دهی به حافظه‌ها، توانایی بیشتری نسبت به نمونه‌های 32 بیتی دارند و این مورد در عملکرد بهتر آن‌ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. 


متاسفانه مانند همیشه کمپانی اپل اطلاعات دقیقی را در مورد سخت‌افزار موجود در این گوشی اعلام نکرد و فقط با اعداد و ارقامی حدودی، قدرتمندترشدن گوشی جدیدش را به رخ همگان کشید. اعدادی همچون تا دو برابر سریع‌تر از نسل قبلی و آمارهایی از این دست. حتی تعداد هسته‌‎های موجود روی چیپ A7 را هم اعلام نکرد؛ اما احتمالا iPhone 5S هم دارای دو هسته با فرکانس حدودی 1.3 گیگاهرتز است که البته به لطف 64 بیتی‌شدن معماری چیپ، عملکردی بسیار بهتر از مدل پیشین خود دارد.


اپل ادعا کرده که این گوشی از iPhone 5 بسیار قوی‌تر است؛ اما در عمل واقعا این موضوع صحت دارد؟ باید بگوییم که بله ، این ادعای تیم کوک کاملا با واقعیت مطابقت دارد و با یک غول به‌تمام‌معنا طرف هستیم. در تست‌های گرفته‌شده از آیفون 5S، این گوشی عملکردی خارق‌العاده را به نمایش گذاشت. 


بنابراین مجبوریم یک‌بار دیگر کلاهمان را به احترام دست‌پخت جدید تیم کوک و جانی آیو از سر برداریم و این گوشی را نه‌تنها قوی‌ترین آیفون تولیدشده تا به حال؛ بلکه تقریبا قوی‌ترین گوشی هوشمند تولیدشده تا به امروز بنامیم. یکی دیگر از موارد خوشحال‌کننده در مورد آیفون  5S، سازگاری چیپ A7 با OpenGL ES 3.0 است که قابلیت‌های گرافیکی بسیاری را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. این استاندارد به کمپانی‌های سازنده‌ی بازی اجازه می‌دهد که جزئیات بیشتری را به بازی اضافه کرده و آن ‌را به واقعیت نزدیک‌تر کنند. 

همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. اپل در کنار چیپ قدرتمند A7، یک چیپ جدید را هم با نام M7 طراحی کرده و روی iPhone 5S قرار داده است. طبق اعلام اپل، این چیپ جدید وظیفه‌ی پردازش دستورات حرکتی را برعهده دارد. شاید درحال‌حاضر کارکرد این سنسور چندان ملموس نباشد؛ اما احتمال دارد یکی از دلایلی که تیم کوک این گوشی را آینده‌نگرانه‌ترین تلفن این کمپانی نامید، وجود همین چیپ M7 روی iPhone 5S باشد. این چیپ درحال‌حاضر به عملکرد بهتر برنامه‌هایی کمک می‌کند که به انجام اعمال حرکتی وابسته هستند ؛ اما مسلما این همه‌ی خواسته‌ی اپل از M7 نخواهد بود. به نظر می‌رسد وجود M7 روی 5S، سرآغاز داستان گجت‌های پوشیدنی کمپانی اپل باشد؛ چرا که از مدت‌ها قبل، شایعه‌ی معرفی ساعت هوشمند اپل با نام احتمالی iWatch سر زبان‌ها افتاده که چیپ M7 می‌تواند یک نشانی دیگر بر به وقوع پیوستن این شایعه در سال 2014 باشد؛ درضمن، با وجود چیپ کمکی جدید، احتمالا چیپ A7 کمتر از قبل درگیر انجام محاسبات مربوط به اعمال حرکتی شود و مصرف باتری آن هم کاهش یابد . هم‌زمان با معرفی چیپ M7، برنامه‌ی جدید کمپانی ورزشی نایک هم معرفی شد که با نام Nike + Move برای آیفون 5S و چیپ جدید طراحی شده است .


در ضمن، آیفون 5S هم در سه ظرفیت 16، 32 و 64 گیگابایت تولید شد و از آیفون 128 گیگابایتی خبری نشد. در واقع برای آیفون 128 گیگابایتی با ناراحتی باید بگوییم : شاید وقتی دیگر .

دوربین

در مورد شکل ظاهری و سخت‌افزار این گوشی صحبت کردیم. برسیم به یکی دیگر از تغییرات اپل بر روی پرچم‌دار جدیدش یعنی دوربین.

خوشحالیم که طبق سنت همیشگی اپل مبنی بر ایجاد بهبود در عملکرد دوربین گوشی‌های نسل جدید، iPhone 5s هم به دوربینی بهتر نسبت به iPhone 5 مجهز شده است. چند وقت پیش هم فیل شیلر سخنانی را مطرح کرد در رابطه با اینکه برای بهبود کیفیت تصویر، بهتر است به جای افزایش تعداد پیکسل‌ها، سایز آن‌ها را بزرگ کرد. فکر کنم این صحبت را از دهان استیو جابز هم شنیده بودیم.

سایز سنسور تصویر در دوربین iPhone 5s بزرگ‌تر شده است؛ بنابراین در حالی که رزولوشن در همان 8 مگاپیکسل حفظ شده، پیکسل‌ها درشت شده‌اند. پیکسل‌ها واقعا خیلی هم بزرگ‌تر نیستند. تنها 1.5 میکرون در برابر 1.4 میکرون در iPhone 5. البته فقط قطر پیکسل را اندازه گرفته‌ایم و به طور کلی هر پیکسل 15 درصد بزرگ‌تر شده است. به جز سنسور تصویر، اپل در اپتیک دوربین هم تغییراتی ایجاد کرده تا عملکرد آن را در شرایط نوری ضعیف بهبود بخشد. بدین ترتیب از لنزی با کمینه‌ی نسبت کانونی f/2.2 به جای f/2.4 بهره جسته است که روی مدل قبلی استفاده شده بود. اپل این دوربین را، iSight نام نهادهاست. 




بدین ترتیب کیفیت عکس‌های دوربین دست‌کم در شرایط نوری ضعیف بهبود می‌یابد. این تقریبا همان کاری است که در HTC One هم انجام شده بود. این بهبودها باعث شده‌اند که iPhone 5s ، دیگر از آن کلکی استفاده نکند که iPhone 5 برای بهبود عکس‌ها در شرایط نوری ضعیف می‌زد. در حقیقت iPhone 5 در شرایط ضعیف نوری، به صورت خودکار روی عکس‌هایی که گرفته می‌شد، الگوریتم کوچک‌سازی Binning 2X2 را اجرا می‌کرد. این الگوریتمی است که برای کم‌کردن نویز تصویر به صورت گسترده در عکاسی نجومی استفاده می‌شود. در iPhone 5 عکس با الگوریتمی کاملا پیشرفته کوچک می‌شود و سپس برای اینکه کسی نفهمد! دوباره به صورت دیجیتالی به 8 مگاپیکسل بازگردانده می‌شود. این عمل به هر صورت عوارضی جانبی را در کیفیت تصویر ایجاد می‌کرد. دوربین 5s دیگر به انجام چنین کارهایی احتیاج ندارد و عکس‌هایش واقعی هستند. در تست‌های انجام‌شده هم همواره عکس‌های شرایط نوری ضعیف 5s بهتر از 5 به نظر می‌رسند.


برخلاف دوربین بعضی گوشی‌های هوشمند سطح بالای امروزی، دوربین 5s فاقد لرزش‌گیر تصویر اپتیکال است. در حالی که تابه‌حال HTC، LG و نوکیا گوشی‌هایی با این قابلیت را ارائه کرده‌اند و همواره از عملکرد این سیستم آن‌ها راضی بودیم. در عوض این گوشی از لرزش‌گیر تصویر دیجیتالی بهره می‌برد که عملکردی مطلوب دارد. به هر صورت اگر سیستم لرزش‌گیری اپتیکال تصویر را در iPhone 6 ببینیم، قطعا ذوق‌زده خواهیم شد!

اپل همچنان یکی از بهترین مودهای عکاسی اتوماتیکی را که تا به حال روی یک گوشی هوشمند دیده‌ایم، روی 5s قرار داده است. شاید خیلی‌ها به دنبال تنظیمات کاملا دستی هم باشند؛ ولی برای بیشتر کاربران، عکاسی اتوماتیک کاربردی‌تر است. عکاسی با 5s فوق‌العاده سریع بوده و این گوشی آن را مدیون سیستم‌عامل iOS7 و پردازنده‌ی A7 است. آن‌قدر سریع که عکاسی پیاپی دوربین آن به 10 فریم بر ثانیه رسیده است. برای این کار کافی است که روی Burst mode بروید و انگشتتان را بر دکمه‌ی مجازی شاتر نگه‌دارید. عکاسی می‌تواند تا 999 شات ادامه پیدا کند. عکس‌های گرفته‌شده به صورت خودکار و هوشمند ترکیب می‌شوند تا گالری عکس‌های شما به یکباره با تعداد زیادی عکس اشغال نشود. اپلیکیشن دوربین به صورت خودکار می‌تواند آن عکس‌هایی را که به نظرش مهم‌تر می‌آید انتخاب کند؛ ولی در نهایت شما مختار هستید که هر تعداد از عکس‌ها را که خواستید انتخاب کنید. همه‌ی عکس‌ها هم به طور کامل روی کارت حافظه ذخیره می‌شوند. 

دوربین 5s به فلاش دوقلوی LED جدیدی هم مجهز هست؛ فلاشی که اپل آن را True Tone Flash می‌خواند. در حقیقت اپل به جای اینکه مثل مدل پیشین از تک فلاش LED استفاده کند، از دو فلاش LED با دو رنگ متفاوت بهره برده است. یکی از آن‌ها رنگ سرد متمایل به آبی و دیگری رنگ گرم متمایل به نارنجی دارد. دوربین می‌تواند قدرت هرکدام از این فلاش ها را به صورت جداگانه تنظیم کند تا مقدار صحیحی نور سرد یا گرم به صحنه بتابد؛ بدین ترتیب رنگ‌های عکس طبیعی‌تر خواهند شد. کاملا مشهود است که اپل قصد داشته عملکرد عکاسی دوربین این گوشی را در شرایط ضعیف نوری حتی با استفاده از فلاش بهبود بخشد.



 

iPhone 5s و iPhone 5c هر دو از دوربین جلوی مشابهی بهره می‌برند. دوربینی که آن را FaceTime HD نامیده‌اند و نسبت به دوربین جلویی iPhone 5 پیشرفته‌تر است. پیکسل‌های این دوربین هم درشت‌تر شده‌اند و سایز آن‌ها از 1.75 میکرون به 1.9 میکرون افزایش یافته است. این بدین معناست که سایز سنسور بزرگ شده است؛ اما رزولوشن و کمینه‌ی نسبت کانونی روی همان اعداد 720p و f/2.4 حفظ شده‌اند؛ پس عملکرد در شرایط نوری ضعیف این دوربین هم بهبود یافته است. 

در نهایت، رابط کاربری دوربین هم تغییرات بنیادینی داشته و دیگر از آن رابط کاربری خسته‌کننده‌ی قدیم در این گوشی خبری نیست. امکانات و مودهای مختلف عکاسی و فیلم‌برداری به این دوربین افزوده شده‌اند که تجربه‌ی عکاسی با آن ‌را برای کاربر بسیار خوشایندتر خواهد ساخت.


یکی دیگر از موارد جذابی که در این گوشی اضافه شده، امکان فیلم‌برداری با سرعت 120 فریم بر ثانیه و با کیفیت HD است. حالت استاندارد فیلم‌برداری این گوشی، با کیفیت Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه است؛ اما می‌توان از مود اسلوموشن هم استفاده کرد. جالب‌تر اینکه می‌توان تنها یک قسمت انتخابی از فیلم را اسلوموشن کرد که نتیجه، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. در کل، شاید همگان انتظار داشتند که اپل روی گوشی جدید خود از یک دوربین 13 مگاپیکسلی استفاده کند تا دوربین ارتقا یابد؛ اما اپل با استفاده از دوربین 8 مگاپیکسلی متحول‌شده‌ی خود، همانند HTC One یک قدم مثبت در راستای آگاه‌سازی کاربران برداشت تا ثابت کند که مگاپیکسل بیشتر دلیل بر کیفیت بهتر نیست و این موردی است که در این دوربین هم به‌خوبی اثبات شد.

صفحه نمایش

صفحه‌نمایش آیفون 5 اس چگونه است؟ صفحه‌نمایش این گوشی هم، همانند مدل پیشین یک صفحه‌نمایش 4 اینچی از نوع IPS است که رزولوشن 640×1136 را ارائه می‌کند. در زمانی‌که تقریبا تمامی پرچم‌داران کمپانی‌های دیگر رزولوشن Full HD را ارائه می‌کنند، رزولوشن این گوشی خنده‌دار و خجالت‌آور به نظر می‌رسد؛ اما آیا فکر می‌کنید کمپانی اپل از تولید گوشی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر از 4 اینچ یا با رزولوشن Full HD عاجز است؟ خیلی ساده‌لوحانه است که فکر کنیم این موضوع برای اپل سخت بودهو اصل قضیه به اصول این کمپانی برمی‌گردد. طبق یک قانون نانوشته در کوپرتینو، این کمپانی از هر چیزی در دستگاه های خود به میزان کافی و موردنیاز استفاده می‌کند و نه بیشتر. برای مثال، زمانی‌که تقریبا میزان رم همه‌ی دستگاه‌های اندرویدی به یک گیگابایت و بیشتر ارتقا پیدا کرده بودند، اپل کماکان روی 4S از 512 مگابایت رم استفاده می‌کرد؛ چرا که با توجه به قابلیت‌های iOS این میزان برای دستگاه کافی بود؛ حتی اگر به تمسخر از طرف سامسونگ در مقایسه با Galaxy S3 منجر می‌شد. نام رتینا هم توسط همین کمپانی ایجاد شد که طبق آن، حداکثر رزولوشنی که چشم انسان قادر به درک آن است و کافی است، همین میزان است؛ بنابراین اپل کماکان اعتقاد دارد که از این رزولوشن بیشتر، بی‌مورد است و به میزان کافی بسنده کرده، با اینکه این بار هم مضحکه‌ی رقیبان شدهاست! 

پیش‌بینی ما این است که اپل بالاخره به ساخت گوشی‌های بزرگ‌تر از 4 اینچ هم رو می‌آورد. گواه حرف ما، تناقضاتی است که بعد از فوت جابز یک‌به‌یک از اپل دیدیم. ابتدا اصرار جابز به  نساختن گوشی‌های بزرگ‌تر از 3.5 اینچ نقض شد و آیفون 5 با صفحه‌ای 4 اینچی و با توجیه مناسب بودن حداکثر 4 اینچ برای کار با یک دست تولید  شد. آیپد کوچک‌تر از 9.7 اینچی مورد دیگری بود که شاید اگر حیات استیو جابز ادامه پیدا می‌کرد، هنوز شاهد ورود آن به بازار نبودیم و نهایتا، آیفون پلاستیکی موردی است که شاید اگر جناب جابز هنوز زنده بود و آن ‌را می‌دید، از شدت عصبانیت دار فانی را وداع می‌گفت؛ بنابراین، می‌بینیم که سیاست‌های مدیر جدید اپل، چندان هم مطابق با استیو جابز نیست. هیچ بعید نیست که برای آیفون نسل بعدی یعنی آیفون 6، که طبق تاریخچه باید یک تحول ظاهری هم داشته باشد، شاهد یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، مثلا 4.7 اینچی باشیم. اما عملکرد صفحه‌نمایش آیفون 5 اس هم مانند آیفون‌های قبلی، جزو بهترین‌های زمان خود است. با اینکه به نظر ما دیگر نباید آیفون را با گوشی‌هایی همچون HTC One و یا Galaxy S4 به دلیل اختلاف ابعاد مقایسه کرد؛ اما از نظر عملکرد صفحه‌نمایش و تاچ، این گوشی هم در زمره‌ی بهترین‌هاست.

از قدیم‌الایام، هرگاه می‌خواستیم عملکرد صفحه‌نمایشی را در زوایای مختلف محک بزنیم، آن‌ را با گوشی‌های اپل مقایسه می‌کردیم، پس چندان دور از انتظار نبود که عملکرد این صفحه‌نمایش هم در زوایای مختلف، بی‌نقص باشد. اما کیفیت تصاویر و جزئیات چگونه هستند؟ میزان روشنایی رنگ سفید در این گوشی، مقداری کمتر از 5C و 5 و البته بهتر از دیگر رقباست، در مورد رنگ سیاه هم، اوضاع تقریبا به همین صورت است؛ البته در این قسمت، SuperAMOLED ها در مقایسه قرار ندارند. 

تاچ دستگاه هم بی‌نظیر به نظر می‌رسد؛ البته عملکرد تاچ دستگاه به موارد مختلفی مربوط می‌شود، از جمله میزان حساسیت سخت‌افزاری، بهینه‌بودن نرم‌افزاری در سیستم‌عامل از این مهم سهم دارند. اما در تست‌هایی که توسط شرکتی با نام Agawi صورت پذیرفته، سرعت پاسخ‌دهی یا در واقع واکنش iPhone 5S به لمس‌ها، بیش از دو برابر از Galaxy S4، Lumia 928، HTC One و حتی Motorola Moto X سریع‌تر است. به هر حال، با اینکه خیلی‌ها منتظر معرفی آیفون جدید با صفحه‌نمایش Full HD بودند، اپل این گوشی را با همان صفحه‌نمایش قبلی معرفی کرد تا طرفدارانش در این مورد، حرفی برای گفتن نداشته باشند. فراموش نکنیم که با این حال، هرچقدر هم روی این صفحه‌نمایش زوم کنید، موفق به دیدن پیکسل‌ها نخواهید شد و کار با آن، همواره لذت‌بخش خواهد بود.


 


باتری

مانند سال‌های قبل، این بار هم اپل از اعلام ظرفیت باتری خودداری کرده و فقط به اعلام میزان شارژدهی آن بسنده کرد. ما قصد نداریم میزان اعلامی اپل را بازگو  کنیم؛ بلکه نتیجه‌ی تست‌ها واقعی‌تر و گویاترند. در مرورگری اینترنت با Wi-Fi، باتری این گوشی عملکردی شبیه به برادران اپلی خود داشت که حدود 9 ساعت بود؛ البته در همین تست، LG G2 حدود 2 ساعت و HTC One حدود 1 ساعت بیشتر دوام آورند. در مرور صفحات وب با سیم کارت، اوضاع iPhone 5S بهتر شد و بیشترین شارژدهی را از خود به نمایش گذارد که حدود 8.5 ساعت بود. برای مکالمه هم، می‌توان تا حدود 9 ساعت روی این گوشی حساب کرد که در مقابل 23 ساعت LG G2 یا 14 ساعت HTC One و 12 ساعت Moto X، به میزان قابل‌توجهی کمتر است. اگر پیش‌تر هم از یکی از گوشی‌های اپل استفاده کرده‌اید، می‌توانیم به طور کلی بگوییم که عملکرد باتری این دستگاه هم شباهت بسیاری به دیگر گوشی‌های اپل دارد و چندان پیشرفتی نداشته است.


 


سیستم‌عامل

با معرفی نسل جدید آیفون‌ها، نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل موبایل اپل یعنی iOS 7 هم معرفی شد. ویدیوی معرفی iOS 7 را می‌توانید اینجا ببینید. بعد از افتضاحی که اسکات فورستال در مورد برنامه‌ی Maps روی iOS 6 به بار آورد که به ازدستدادن شغلش در اپل هم منجر شد، تیم کوک مسئولیت طراحی نسخه‌ی بعدی iOS را به پسر خلاق و دوست‌داشتنی اپل یعنی جانی آیو سپرد. آیو هم از همان ابتدا هدف خود را اعلام کرد: ساده‌ترکردن iOS و عمق‌دادن به آن. با اینکه این سیستم‌عامل به طور کلی متحول شده؛ اما هنوز هم طراحی آن به گونه ای است که در اولین نگاه  یاد نسخه‌های قبلی بیفتید؛ البته نقش رنگ‌ها در این نسخه بسیار زیاد شده؛ چرا که با دیدن این نسخه، رنگ‌آمیزی آیکون‌ها کاملا برایتان خودنمایی می‌کند و حتی شاید برای برخی، مقداری بچه‌گانه به نظر برسد. موارد بسیاری در iOS 7 تغییر یافته که سعی می‌کنیم به صورت خلاصه به همه‌ی آن‌ها اشاره‌ای  کنیم.

اولین تغییری که مشاهده می‌کنید، نحوه‌ی باز شدن قفل صفحه‌نمایش است که دیگر از آن نوار معروف خبری نیست و کل صفحه را باید به سمت دیگر بکشید. با وجود تاچ آی‌دی که در ادامه توضیح می‌دهیم، این صفحه چندان نیازی به کشیده‌شدن به سمت راست نخواهد داشت.

اما اپل هم مجبور شد بالاخره از یک امکان بسیار کاربردی اندروید تقلید کرده و Notification Bar موجود روی گوشی‌های اندرویدی را، با نام Control Center شبیه سازی کند. البته خلاقیت بسیاری به خرج داده‌اند و برای اینکه کسی متوجه تقلید آشکارای آن‌ها نشود، این نوار را در قسمت پایینی صفحه‌نمایش تعبیه کرده‌اند که با کشیدن انگشت به بالا، نمایان می‌شود! از مواردی که در این نوار می‌توان آن‌ها را کنترل کرد، می‌توان به پخش موسیقی و صدای دستگاه، حالت Airplane، خاموش یا روشن کردن Wi-Fi، BlueTooth، Don’t Disturb و قفل چرخش صفحه‌نمایش اشاره کرد؛ همچنین کلیدهای میانبر AirDrop، ساعت، دوربین و البته میزان روشنایی صفحه‌نمایش هم وجود دارند.


مورد دیگری که در گوشی‌های ساخت اپل آزاردهنده بود، نبود امکان ارسال و دریافت فایل‌ها از طریق BlueTooth بود. حال اپل، این مورد را مقداری تعدیل  کرده است. چرا می‌گوییم تعدیل؟ به این علت که هنوز هم این مورد  درباره‌ی انتقال داده بین دستگاه‌های اپل با دیگر دستگاه‌ها وجود دارد و فقط در مورد محصولات خود این کمپانی با وجود AirDrop برطرف  شده است. AirDrop یک شبکه‌ی محلی ایجاد می‌کند و به کاربران اپل که نزدیک به این محل هستند اجازه می‌دهد که فایل‌های خود را با یکدیگر به صورت بی‌سیم به اشتراک بگذارند.


iTunes رادیو هم به iOS 7 اضافه شده که ممکن است برای طرفداران برنامه‌ی iTunes، یک خبر خوش باشد؛ اما با استفاده از Facetime در iOS7، زین پس می‌توان مکالمات صوتی هم داشت که به پهنای باند احتیاج کمتری دارد و با اینترنت‌های کم‌سرعت هم قابلاستفاده  است. Safari هم بهبودهایی داشته و امکان Full Screen کردن آن برای مرور صفحات اینترنت وجود دارد.


حتما نوار جست‌وجوی معروف اپل را به یاد دارید؟ صفحه‌ای که در  منتهاالیه سمت چپ صفحات منو قرار داشت و می‌شد در آن، در بین همه‌ی محتوای موجود به جست‌وجو پرداخت. از این صفحه دیگر خبری نیست! البته نگران نشوید، این بدان معناست که برای دسترسی به صفحه‌ی Spotlight، کافی است در هر صفحه‌ای که هستید، انگشتتان را از بالا به پایین بکشید تا این نوار بسیار کاربردی پیش رویتان حاضر شود و بگوید: «در خدمتم ارباب » .

کاغذ دیواری‌های پویا، قابلیت دیگری هستند که در iOS 7 اضافه شده‌اند؛ البته نمی‌توان این عکس‌های پس‌زمینه‌ی متحرک را قابلیت نامید؛ اما به هر حال برای اولین بار روی iOS 7 این عکس‌ها قرار گرفته‌اند که عملکردشان شبیه به Live Wallpaper های اندروید است، اما همانند آن‌ها نیست؛ بلکه با سنسورهای حرکتی و با حرکاتی که به دستگاه می‌دهید حرکت می‌کنند، نه با مرور صفحات مختلف منو. به نظر می‌رسد با وجود چیپ M7، این Dynamic Wallpaper ها، بار اضافی را روی دوش باتری نیندازند و در عمر باتری تاثیر بسزایی نداشته باشند.

Siri هم بسیار هوشمندتر از قبل شده و نتایج بهتری را ارائه می‌کند، با اینکه هنوز هم کارایی این دستیار حداقل در ایران چندان چشمگیر نیست. مورد مهمی که به سیری اضافه شده، قابلیت تربیت آن برای شناخت کلمات یا نام‌های خاص بوده که برای کاربران آیفون، بسیار خوشایند است. پیش‌تر تقریبا نمی‌شد با گفتن یک نام ایرانی از دفتر تلفن، شماره شخص موردنظر را از طریق سیری گرفت؛ اما با قابلیت یاد گیری سیری، می‌توان به آن نام‌ها را آموخت.


اما گالری عکس‌ها هم دستخوش تغییراتی شده و نحوه‌ی مرتب‌کردن عکس‌ها می‌تواند به خواسته‌ی کاربر تغییر کند؛ طوری‌که می‌توان انتخاب کرد که عکس‌های ثبت‌شده در تاریخ X یا در مکان Y را نمایش دهد.

راستی، پیش از این برای داشتن برنامه‌هایی همچون iMovie ، iPhotoو  iWork که منحصر به iOS بودند باید مبلغی را پرداخت می‌کردید؛ اما در تصمیم جدید کوپرتینو، این برنامه‌ها هم رایگان شدند.

نوار Notification بالایی هم مانند گذشته وجود دارد و هشدارها از طریق این نوار به اطلاع کاربر خواهند رسید؛ اما قابلیت مالتی تسکینگ هم در iOS 7 وجود دارد و با دو مرتبه فشاردادن کلید Home، لیست برنامه‌های باز را مشاهده می‌کنید و با کشیدن هر کدام به بالا، می‌توانید آن‌ها را به طور کامل ببندید. در کل، هنوز می‌توان این سیستم‌عامل را برترین سیستم‌عامل موجود روی گوشی‌های هوشمند دانست، البته سایه‌ی سنگین اندروید با پیشرفت‌های چشمگیرش کاملا بالای سر iOS احساس می‌شود و شاید سال آینده در نقد آیفون 6، دیگر نتوانیم سیستم‌عامل اپل را برترین بدانیم.



حسگر اثرانگشت

کل مدت کنفرانس اپل تا قبل از معرفی تاچ آی‌دی، برای طرفداران این کمپانی دلهره و اضطراب بود که آیا اپل باز هم می‌خواهد مانند آیفون 5، یک گوشی بدون نوآوری معرفی کند؟ آیا این گفته صحت دارد که با فوت استیو جابز، نوآوری هم از اپل رفت ؟

اما در آخرین بخش سمینار، بالاخره لحظه‌ی موعود فرا رسید و با یک پیش‌زمینه در مورد معایب استفاده از رمز عبور و تمایل‌نداشتن بسیاری از کاربران برای استفاده از آن، نو آوری جدید اپل معرفی شد : حسگر اثرانگشت !

یک حسگر با ضخامت تنها 170 میکرون و رزولوشن 500 پیکسل در اینچ که روی کلید Home تعبیه شده و با اسکن 360 درجه ای انگشت، قادر است حضور انگشت را روی کلید Home حس کند و حتی به فشردن کلید احتیاجی نیست. با وجود این سنسور، حتی خرید از آیتیونز از این به بعد با اثرانگشت انجام می‌پذیرد که روش جدیدی در خریدهای اینترنتی است. باید از این امکان خوشحال باشیم؛ چرا که احتمالا به زودی روزی خواهد رسید که شما هم قادر باشید تنها از طریق اثر انگشتتان، از سایت دیجی‌کالا خرید کنید؛ بنابراین باید گفت خداحافظ رمز عبور!

 

با وجود این حسگر در هنگام کار با این گوشی، احساس حضور در فیلم‌های امنیتی به شما دست می‌دهد! گوشی را برمی‌دارید، انگشتتان را روی کلید هوم می‌گذارید و... تمام. شما مجاز به استفاده از گوشی هستید و البته، فقط شما مجاز به استفاده از گوشی هستید و این یعنی امنیت بیشتر برای کاربر. حتی در صورت گم‌شدن یا دزدیده‌شدن گوشی هم، فقط ناراحت گوشی ازدست‌رفته‌تان خواهید بود و نگرانی اطلاعات یا عکس‌های شخصی‌تان را نخواهید داشت.

عملکرد این سنسور شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. ابتدای امر باید چند ثانیه‌ای را به شناساندن یک یا چند انگشت خود به سنسور تخصیص دهید؛ چرا که حسگر به اسکن 360 درجه‌ای انگشت شما خواهد پرداخت. بعد از آن، فقط کافی است هر بار انگشت را از هر جهتی روی کلید هوم بگذارید تا با اسکن شدن اثرانگشت، قفل صفحه‌نمایش باز شود. خوشبختانه، سرعت‌عمل TouchID هم به اندازه‌ای خوب است که حوصله‌ی کاربر را سر نبرد و او را از خداحافظی با رمز عبور پشیمان نکند.


راستی، شما هم جزو افرادی هستید که بابت حریم خصوصی خود نگرانید و فکر می‌کنید که با وجود این حسگر، اثرانگشت شما در اختیار دستگاه‌های امنیتی آمریکا قرار خواهد گرفت؟ خوب نمی‌دانیم که آیا این اتفاق می‌افتد یا خیر، اما اپل تضمین داده که این اطلاعات کاملا داخل گوشی محفوظ خواهد ماند، هرگز به سرورهای این کمپانی منتقل نمی شوند و جایشان کاملا امن است. این نوآوری اپل، می‌تواند آینده خریدهای اینترنتی را متحول کند. 

البته، تقریبا بعد از معرفی این گوشی، گروه‌های بسیاری در جهان در پی هک‌کردن این حسگر هستند که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. به هر حال بعید هم نیست که روزی گروهی موفق به این مهم شوند، چرا که این محصول ساخته‌ی بشر بوده و عاری از خطا نیست؛ اما تجربه ثابت کرده که اپل، شرکتی نیست که یک گوشی را با چنین ایراد بزرگی روانه‌ی بازار کند. در ضمن، در صورت پیداشدن خطا روی آن هم، امکان رفع نرم‌افزاری آن وجود خواهد داشت؛ بنابراین، از این نوآوری جدید لذت ببرید و زیاد فکرتان را درگیر این موضوعات نسازید که آیا امنیت دستگاه کافی است یا خیر؟ به هر حال، امنیت این سنسور از رمز 4 رقمی قبلی بیشتر است.

جمع‌بندی


آینده‌نگرانه‌ترین آیفونی که تا به حال تولید شده است. این درست‌ترین تعبیری است که خود اپل در مورد گوشی جدید خود گفته است. واقعا به نظر می‌رسد با وجود پردازنده‌ی 64 بیتی، چیپ M7 و حسگر اثرانگشت، در آینده شاهد حضور صدها و شاید هزاران برنامه جهت استفاده از پتانسیل این موارد خواهیم بود که مسلما، همه‌ی آن‌ها در جهت بهترشدن تجربه‌ی کاری کاربران آیفون خواهند بود. ممکن است وجود هر یک از این‌ها را امروز نتوان چندان حس کرد؛ اما احتمالا تا چند ماه دیگر با خود بگوییم، چطور تا الان بدون حسگر اثرانگشت با گوشی‌مان کار می‌کردیم؟ آیفون 5S را یکی از برترین گوشی‌های تولیدشده تا به امروز می‌نامیم؛ چرا که در همه‌ی جوانب این گوشی عملکردی عالی را از خود به نمایش می‌گذارد. در واقع، آیفون جدید را می‌توان در سه جمله این‌گونه تعریف کرد: پردازشگر A7 و M7،  دوربین فوق‌العاده و تاچ آی دی. یک‌بار دیگر شاهد معرفی یک تلفن هوشمند خارق‌العاده از اپل بودیم که باز هم به ما ثابت کرد که چرا اپل همواره پیشروست!