معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال
معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال

Sony Xperia C4

Sony Xperia C4

 

 

Sony Xperia C4

گوشی موبایل سونی مدل Xperia C4


معرفی اجمالی محصول

Sony Xperia C4


به دنبال علاقه‌ی بسیار زیاد کاربران به عکاسی سلفی، سازندگان تلفن همراه بر آن شدند تا گوشی‌هایی مناسب برای علاقه‌مندان به سلفی تولید کنند. در این بین، می‌توان به سازندگانی چون اچ‌تی‌سی و سونی اشاره کرد که از چندین گوشی با دوربین سلفی فوق‌العاده رونمایی کرده‌اند. اصلی‌ترین مشخصه‌ی این نوع گوشی‌ها را می‌توان دوربین سلفی واید و با رزولوشن بالا دانست. همچنین سازندگان جهت جذابیت بیشتر این گوشی‌ها، عموما از یک فلاش LED برای دوربین آن‌ها استفاده می‌کنند. شرکت سونی از سال پیش، (2014 میلادی) فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید گوشی‌های مناسب برای علاقه‌مندان سلفی آغاز کرد. نخستین گوشی مناسب عکاسی سلفی سونی، اکسپریا C3 نام داشت که سونی با لقب «بهترین تلفن هوشمند سلفی» از آن یاد کرد. اکنون سونی در دومین تلاش خود از گوشی اکسپریا C4 رونمایی به عمل آورد که نسبت به نسل گذشته‌ی خود، با بهبودهایی همراه شده است. این گوشی به یک نمایشگر بزرگ 5.5 اینچی مجهز شده که رزولوشن Full HD را به تصویر می‌کشد. یک دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED در بالای نمایشگر این گوشی قرار گرفته که می‌تواند عکس‌های بی‌نظیری را ثبت کند. این دوربین با حالت‌ها و افکت‌های مختلفی همراه شده که می‌تواند در ثبت بهترین عکس سلفی‌تان تاثیرگذار باشد؛ به‌علاوه در قاب پشتی این گوشی هم یک دوربین 13 مگاپیکسلی به همراه فلاشLED وجود دارد. سخت‌افزار این فبلت میان‌رده را یک چیپ مدیاتک نسخه‌ی MT6752، پردازنده‌ی هشت هسته‌ای (64 بیتی) Cortex-A53 با توان پردازش 1.7 گیگاهرتز، رم دو گیگابایتی تشکیل می‌دهد. همچنین 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای این گوشی در نظر گرفته شده که این حافظه با کارت حافظه‌ی microSD افزایش‌یافتنی است. سونی یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 2600 میلی‌آمپر ساعت برای C4 به کار برده که کاربران قادر به تعویض آن نیستند. در نهایت باید گفت که این فبلت در دو نسخه‌ی تک‌سیم و دوسیم و در سه رنگ سفید، مشکی و سبز نعنایی معرفی شده است.


مشخصات فنی    Sony Xperia C4

مشخصات کلی

تعداد سیم کارت

دو سیم کارته

قطع سیم کارت

سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)

ابعاد

7.9 × 77.4 × 150.3 میلی‌متر

وزن

152 گرم

ساختار بدنه

پلاستیک

پردازنده

تراشه

Mediatek MT6752 Chipset

پردازنده ‌ی مرکزی

Quad-core Cortex-A53 + Quad-core Cortex-A57 CPU

نوع پردازنده

64 بیت

فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی

1.3 و 1.7 گیگاهرتز

پردازنده ‌ی گرافیکی

Mali-T760MP2

حافظه

حافظه داخلی

16 گیگابایت

مقدار  RAM

2 گیگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

microSD

قابلیت نصب کارت حافظه

دارد

حداکثر ظرفیت کارت حافظه

128 گیگابایت

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی

دارد

صفحه نمایش لمسی

دارد

نوع

LCD

فن‌آوری

IPS

اندازه

5.5 اینچ

رزولوشن

1080 × 1920 | FullHD

تراکم پیکسلی

401 پیکسل بر هر اینچ

تعداد رنگ

16 میلیون رنگ

محافظت

Scratch-Resistant Glass

سایر قابلیت‌ها

قابلیت دریافت تا 10 لمس همزمان

مجهز به موتور موبایل سونی (BRAVIA Engine 2)

 

 

ارتباطات

شبکه های ارتباطی

4G , 3G , 2G

شبکه 2G

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

هر دو سیم کارت

شبکه 3G

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

توضیحات 3G

HSPA با سرعت دانلود 42.2 مگابیت بر ثانیه و آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه

شبکه 4G

LTE band 1|2100, 3|1800, 5|850, 7|2600, 8|900, 20|800

LTE از نوع Cat6 با سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه

فن‌آوری‌های ارتباطی

EDGE , GPRS , NFC , Wi-Fi , بلوتوث , رادیو

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n

Dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA , Hotspot

بلوتوث

نسخه‌ 4.1

 A2DP , Apt-X

فن‌آوری مکان‌یابی

A- GPS , Beidou|BDS , GLONASS

درگاه ارتباطی

microUSB v2.0

دوربین

دوربین

دارد

رزولوشن عکس

13 مگاپیکسل

فوکوس اتوماتیک

دارد

فلش

LED

فیلمبرداری

رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)

سایر قابلیت‌های دوربین

قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)

قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus )

قابلیت تشخیص چهره و لبخند (Face and Smile Detection)

قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )

قابلیت عکاسی HDR

قابلیت فیلمبرداری HDR

دوربین سلفی

دارای سنسور با رزولوشن 5 مگاپیکسل

فیلمبرداری با رزولوشن 720 × 1280 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (720p@30FPS)

دارای فلش از نوع LED

صدا

جک 3.5 میلی‌متری صدا

دارد

بلندگو

دارد

امکانات نرم افزاری

سیستم عامل

Android

نسخه سیستم عامل

Lollipop 5.0

پشتیبانی از زبان فارسی

دارد

منوی فارسی

دارد

قابلیت‌های نرم‌افزاری

MMS , ایمیل , برنامه ویرایش عکس , سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube , قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی , قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس , قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF , مرورگر HTML5

دفترچه تلفن

با امکان افزودن مخاطب به تعداد بی‌نهایت

موسیقی

+eAAC , Flac , MP3 , WAV , WMA

ویدیو

DivX , H.265 , MP4

ضبط صدا

دارد

سایر مشخصات

حسگر ها

روشنایی (Light) , شتاب‌سنج ( Accelerometer ) , قطب‌نما (Compass) , مجاورت ( Proximity )

باتری قابل تعویض

ندارد

مشخصات باتری

باتری از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت 2600 میلی‌آمپر ساعت

میزان شارژ آماده به کار

682 ساعت

میزان شارژ مکالمه

11 ساعت

سایر قابلیت‌ها

قابلیت حذف صدا‌های مزاحم هنگام مکالمه با استفاده از میکروفون دوم (Active Noise Cancellation With Dedicated Mic)

پشتیبانی از شبکه‌ی بی‌سیم ANT+

اقلام همراه گوشی

دفترچه‌ راهنما , شارژر , محافظ صفحه نمایش , کابل USB

www.mtlc.blogsky.com

 

 

 نقد و بررسی تخصصی

Sony Xperia C4


گوشی‌های شرکت سونی معمولا با نام‌هایی خاص به خانواده‌هایی با ویژگی‌های نسبتا مشترک تقسیم می‌شوند. یکی از این خانواده‌‌‌ها که سه عضو دارد، با حرف C نام‌گذاری شده است. اولین گوشی از این سری، «سونی اکسپریا C» نام داشت. این گوشی مشخصه‌ی خاصی نداشت، که بتوان آن را ویژگی خاصی برای نام‌گذاری این خانواده در نظر گرفت. اما با معرفی دومین گوشی از این سری که «سونی اکسپریا C3» نام داشت؛ مشخص شد سونی این سری، را برای گوشی‌هایی با قابلیت عکاسی سلفی با کیفیت، کنار گذاشته است. سونی برای تولید این سری، از دوربین‌های سلفی با رزولوشن بالا به همراه فلش روی قاب جلویی استفاده کرده می‌کند. سومین نسل از این سری هم دوربینی با کیفیت برای عکاسی سلفی دارد. عضو سوم این سری، «سونی اکسپریا C4» (Sony Xperia C4) نام دارد. این گوشی جدیدترین «گوشی مخصوصی عکاسی سلفی شرکت سونی» است. با نقد و بررسی این گوشی، همراه دیجی‌کالا باشید. 



پلاستیکی خوش‌دست (طراحی و ساخت)

تمامی قسمت‌های اکسپریا C4 از پلاستیک ساخته شده‌اند. جنس این پلاستیک آن‌چنان مرغوب به نظر نمی‌رسد؛ بااین‌حال می‌توان گفت، کیفیت ساخت گوشی رضایت‌بخش است. اکسپریا C4 با بدنه‌ی پلاستیکش نزدیک به 8 میلی‌متر ضخامت و در حدود 152 گرم وزن دارد. قاب دور گوشی به رنگ نقره‌ای است و طوری پرداخت‌شده تا جلوه‌ای شبیه به فلز داشته باشد. گوشه‌های قاب دور، کامل گرد طراحی شده‌اند تا مطابق با طراحی جدید شرکت سونی، دقیقا شبیه به طراحی سونی اکسپریا Z3+ باشند. روی لبه‌ی بالایی سونی اکسپریا C4 تنها جک 3.5 میلی‌متری هدفون مشاهده می‌شود. روی لبه‌ی سمت چپ پورت microUSB و روی لبه‌ی سمت راست هم درگا‌ه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی زیر درپوش قرار گرفته‌اند. این درپوش به زیبایی گوشی کمک به‌سزایی می‌کند. روی لبه‌ی سمت راست و پایین‌تر از این درپوش، کلید‌های روشن/خاموش و کنترل صدا، همچنین کلید شاتر دوربین مشاهده می‌شود. روی لبه‌ پایینی هم میکروفون اصلی مکالمه به چشم می‌خورد.

صفحه‌نمایشی 5.5 اینچی برای اکسپریا C4 در نظر گرفته‌شده است. در بالای این نمایشگر حسگر‌های مجاورت و روشنایی، دوربین سلفی همراه با فلش‌اش از نوع LED و اسپیکر مکالمه قرار دارند. سونی با کم کردن فاصله‌ی نمایشگر تا لبه‌های گوشی توانسته جلوه‌ی خوبی را به قاب جلویی این گوشی ببخشد. می‌توان گفت شکل و شمایل قاب جلویی از بقیه‌ی قسمت‌های گوشی، زیباتر طراحی‌شده است. قاب پشتی اکسپریا C4 از پلاستیکی مات ساخته‌شده است. اولین چیزی که روی قاب پشتی به چشم می‌خورد، برند تجاری SONY است. همچنین دوربین اصلی همراه فلش‌اش در بالا این قاب قرار دارند. اسپیکر اصلی به همراه نشان تجاری XPERIA در انتهای قاب پشتی، مشاهده می‌شوند. 

ظاهر گوشی خوب و طراحی آن مناسب به نظر می‌رسد. همچنین به لطف لبه‌های گرد کنترل آن با یک دست ساده‌تر شده است. البته دسترسی به تمام نقاط نمایشگر، با یک دست امکان‌پذیر نیست. برای کنترل بهتر و کارکرد با این گوشی، باید حتما از دو دست برای استفاده از اکسپریا C4 استفاده کنید. پلاستیک قاب دور گوشی و پلاستیک قاب پشتی از جنسی هستند که به‌هیچ‌عنوان اثرانگشت را جذب و ثبت نمی‌کنند. همچنین این پلاستیک، احتمال سرخوردن گوشی از دست را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. 



صفحه‌ی نمایش 

نمایشگر بزرگ اکسپریا C4، یکی از نقاط قوتش محسوب می‌شود. نمایشگری 5.5 اینچی با رزولوشن  1080 در 1920 برای C4 در نظر گرفته‌شده است. این نمایشگر، از تراکم 401 پیکسل بر هر اینچ بهره می‌برد و برای پردازش تصویر، از «موتور براویا» (BRAVIA Engine) استفاده می‌کند. این موتور پردازشگر که مختص گوشی‌های اکسپریا سونی طراحی شده، می‌تواند به شفافیت تصویر، کاهش نویز، بالا بردن کنتراست و بهبود نمایش رنگ‌ها کمک کند.


برای این نمایشگر از محافظی با نام Scratch-Resistant Glass استفاده‌شده، که مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارد. صفحه‌ی لمسی این گوشی هم تا 10 لمس را به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. روشنایی این صفحه‌ی نمایش مناسب به نظر می‌رسد و مشکلی در دیدن محتویات زیر نور مستقیم خورشید وجود ندارد. رنگ‌ها در این نمایشگر نزدیک به واقعیت هستند. همچنین کنتراست مطلوبی در این نمایشگر وجود دارد. برای این گوشی حس‌گرهای مجاورت، روشنایی و شتاب‌سنج هم در نظر گرفته‌شده است. 



سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارآیی

پردازنده‌ی و سیستم‌عامل 64 بیتی در اکسپریا C4 باعث شده تا علاوه بر قدرت، شاهد مصرف کمتر انرژی در این گوشی باشیم. تراشه‌ی میان‌رده‌ی مدیاتک مدل MT6752 با لیتوگرافی 28 نانومتری که روی خود هشت هسته‌ی قدرتمند با معماری کورتکس A53 و A57 با نهایت قدرت پردازش 1.7 گیگاهرتز دارد، برای این گوشی در نظر گرفته‌شده است. همچنین در این تراشه‌ از پردازنده‌ی گرافیکی مالی T760 با قدرت پردازش 600 مگاهرتز و دو گیگابایت رم از نوع LPDDR3 استفاده‌شده است. اکسپریا C4 از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی 4G پشتیبانی می‌کند. از دیگر امکانات ارتباطی آن، هم می‌توان به Wi-Fi، بلوتوث، رادیو، A-GPS و GLONASS اشاره کرد. البته باید به امکان استفاده از NFC هم در این گوشی میان‌رده اشاره کرد. این گوشی در آزمون AnTuTu نمره‌ی خوب 41316 را کسب کرد، در آزمون پایداری هم تا 35 درجه سانتی‌گراد گرم شد که کاملا قابل‌قبول به نظر می‌رسد. 


برای این گوشی یک باتری از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت 2600 میلی‌آمپر ساعت در نظر گرفته‌شده که قابلیت تعویض توسط کاربر را ندارد. 

نکته‌ی خوب در بخش نرم‌افزار این گوشی، استفاده از اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی 5 به‌عنوان سیستم‌عامل است. در کنار این سیستم‌عامل هم از رابط کاربری اختصاصی سونی بهره برده شده است. این رابط کاربری رنگ و لعاب خوبی به اندروید پیش‌فرض داده است. اگرچه سایز و طراحی آیکون‌ها خود را با اندروید لالی‌پاپ هماهنگ کرده‌اند، اما تنظیمات و منوها تغییر خاصی نکرده و طراحی بهتری در مقایسه با نسخه‌های قبلی رابط کاربری سونی ندارند. 



دو فلش، در یک گوشی (دوربین )

سونی برای گوشی اکسپریا C4 دو دوربین و د. فلش از نوع LED در نظر گرفته است. با توجه به سری این گوشی، سونی به دوربین دوم C4 توجه خاصی کرده، دوربین سلفی سنسوری با رزولوشن 5 مگاپیکسل دارد. فلش LED هم در کنار این دوربین، روی قاب جلویی قابل‌مشاهده است. این دوربین علاوه بر فلش به «لرزش‌گیر تصویر» (Image Stabilizer) و حالت عکاسی HDR هم مجهز شده تا بتواند تصاویر کم‌نظیری ثبت کند. تنظیمات دوربین سلفی C4 ساده هستند و اما امکاناتی نظیر تعیین حالت فلش، امکان ثبت عکس با لمس نمایشگر و عکاسی پی‌درپی در بین تنظیمات وجود دارند. شاید توضیح در مورد تنظیمات این دوربین، زیاد برایتان جالب نباشد. در مورد تصاویر هم باید گفت، به لطف فلش و تنظیمات سودمند و گوناگونش، تصاویر ثبت شده از کیفیت و روشنایی مطلوبی برخوردارند. اما در عوض حدومرز رنگ‌ها در تصاویر حفظ نمی‌شوند. به‌خصوص این مورد بین رنگ‌های زرد، سفید و قرمز بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین تصاویر ثبت‌شده گرم‌تر از چیزی هستند که در واقعیت شاهدش هستیم . 

دوربین اصلی اکسپریا C4، سنسوری 13 مگاپیکسلی دارد. کیفیت تصاویر این دوربین، ارتباط مستقیم با نور محیط عکاسی دارند. اگر نور خوبی در محیط باشید، می‌توان اطمینان داشت که تصاویر ثبت‌شده کاملا قابل‌قبول هستند. شفافیت، کنتراست و روشنایی مطلوبی در تصاویر وجود دارند. اما در تصاویر این دوربین نوعی بافت شبیه به نویز وجود دارد. 


تنظیمات دوربین اصلی مثل دوربین سلفی ساده هستند. اما امکاناتی بیشتر در مقایسه با دوربین سلفی، مثل افکت‌های انیمیشنی و عکاسی پاناروما برای آن در نظر گرفته‌شده است. دوربین اصلی می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن FullHD با سرعت 30 فریم بر ثانیه و صدای استریو را ثبت کند. این ویدیو‌ها از کیفیت قابل‌قبولی برخوردارند. در هنگام تماشای ویدیوهای ضبط‌شده، مکثی در فریم‌ها مشاهده نمی‌شود. همچنین دوربین سلفی می‌تواند ویدیو‌هایی با رزولوشن HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه را ضبط کند. 



جمع‌بندی

کنار گذاشتن نقاط ضعف سونی اکسپریا C4 می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای خرید آن باشد. اما توجه به بازه‌ی قیمتی‌اش، می‌تواند تصمیمی عقلانی برای خریدش باشد. ضخامت 7.9 میلی‌متری، وزن 152 گرمی با توجه به باتری با ظرفیت بالا، صفحه‌ی نمایش بزرگ 5.5 اینچی با رزولوشن قابل‌قبول، دوربین سلفی عالی به همراه فلش LED و اندروید لالی‌پاپ را می‌توان از نقاط قوت این گوشی میان‌رده از سونی دانست. اما در عوض بدنه‌ی تمام پلاستیکی، سخت‌افزار میان‌رده و دوربین اصلی نه‌چندان خوب را می‌توان از نقاط ضعف سونی اکسپریا C4 دانست. 

اما خوش‌دست بودن این گوشی و طراحی زیبایش علاوه بر نقاط قوتش می‌تواند اقبال خریدش را بیشتر کند. اگر به دنبال گوشی برای وب‌گردی، عکاسی سلفی، انجام بازی‌های نسبتا سنگین و امکان استفاده از دو سیم‌کارت در کارهای روزمره هستید؛ این گوشی می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب باشد.