معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال
معرفی کالاهای دیجیتال

معرفی کالاهای دیجیتال

بررسی و انتخاب کالای دیجیتال

Sony Xperia C5 Ultra

Sony Xperia C5 Ultra

 

 

Sony Xperia C5 Ultra

گوشی موبایل سونی مدل Xperia C5 Ultra 


معرفی اجمالی محصول

Sony Xperia C5 Ultra


نقش بستن برند تجاری «سونی» روی قاب گوشی‌های همراه، در بیشتر مواقع تضمین‌کننده‌ی کیفیت مناسب در طراحی و ساخت این محصولات است. شرکت سونی در طراحی و تولید گوشی، سیاست‌های خاصی را دنبال می‌کند. یکی از این سیاست‌ها تولید چندین سری گوشی با نام‌‌گذاری‌های مختلف برای کاربران با سلیقه‌های متفاوت و البته سخت‌افزارهای گوناگون است. سری C یکی از سری‌ گوشی‌های شرکت سونی است. گوشی‌های تولیدشده در این سری، به عکاسان سلفی سونی مشهور هستند. این گوشی‌ها معمولا به دوربین‌های سلفی باکیفیت مجهزند. بعد از تولید سه نسل موفق از این سری، نام‌گذاری گوشی چهارم با پسوند الترا همراه شد. گوشی «سونی اکسپریا C5 الترا» (Sony Xperia C5 Ultra) با بزرگ‌ترین نمایشگری که تاکنون در این سری شاهدش بودیم، معرفی شد. سونی نمایشگری 6.0 اینچی را با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل، برای این گوشی در نظر گرفته است. همچنین این نمایشگر لایه‌ای مقاوم در برابر خرد شدن دارد. نمایشگر C5الترا از فناوری IPS بهره می‌برد و تراکم 367 پیکسل بر هر اینچ دارد. این گوشی با توجه به ابعاد بزرگش 187 گرم وزن دارد؛ اما برخلاف بسیاری از گوشی های تولیدی سونی، در برابر آب یا گرد و خاک مقاوم نیست. سونی در C5الترا از تراشه‌ی میان‌رده‌ی شرکت مدیاتک مدل MT6752 استفاده کرده است. در این تراشه، پردازنده‌ا‌ی 8 هسته‌ای با معماری کورتکس A53 با قدرت پردازش 1.7 گیگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی مالی T760MP2 مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین 2 گیگابایت رم هم روی این تراشه وجود دارد. C5الترا 16گیگابایت حافظه ی داخلی دارد. برای اولین بار امکان افزایش حافظه‌ی داخلی این گوشی به کمک کارت حافظه‌ی جانبی تا حجم 200 گیگابایت مهیا شده است. C5الترا به تمامی امکانات ارتباطی از جمله Wi-Fi، NFC، بلوتوث و رادیو مجهز شده است. همچنین این گوشی تک سیم‌کارته، از شبکه‌ی 4G پشتیبانی می‌کند. امکانات مکان‌یابی از جمله A-GPS و GLONASS هم برای این گوشی در نظر گرفته شده‌اند. سونی در چهارمین عکاس سلفی‌اش، دو دوربین با سنسور‌های 13 مگاپیکسلی یکسان برای دوربین اصلی و سلفی استفاده کرده است. هر دو دوربین از امکاناتی نظیر فوکوس اتوماتیک، امکان فیلم‌برداری با رزولوشن fullHD و سرعت 30 فریم بر ثانیه و فلش LED بهره‌مند هستند. C5الترا به اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی 5.0 مجهز شده؛ البته در کنار این سیستم‌عامل، از رابط کاربری خوش‌رنگ‌ولعاب سونی هم استفاده شده است. برای این گوشی بزرگ، باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت 2930 میلی‌آمپرساعت در نظر گرفته شده که قابل تعویض نیست. این گوشی در سه رنگ سبزآبی، سفید و مشکی معرفی شده است


مشخصات فنی    Sony Xperia C5 Ultra

مشخصات کلی

تعداد سیم کارت

دو سیم کارته

قطع سیم کارت

سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)

ابعاد

8.2 × 79.6 × 164.2 میلی‌متر

وزن

137 گرم

ساختار بدنه

پلاستیک

پردازنده

تراشه

Mediatek MT6752 Chipset

پردازنده ‌ی مرکزی

Octa-core Cortex-A53 CPU

نوع پردازنده

64 بیت

فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی

1.7 گیگاهرتز

پردازنده ‌ی گرافیکی

Mali-T760MP2

حافظه

حافظه داخلی

16 گیگابایت

مقدار  RAM

2 گیگابایت

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

microSD

قابلیت نصب کارت حافظه

دارد

حداکثر ظرفیت کارت حافظه

200 گیگابایت

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی

دارد

صفحه نمایش لمسی

دارد

نوع

LCD

فن‌آوری

IPS

اندازه

6.0 اینچ

رزولوشن

1920 × 1080 | FullHD

تراکم پیکسلی

294 پیکسل بر هر اینچ

تعداد رنگ

367 میلیون رنگ

محافظت

Scratch-Resistant Glass

سایر قابلیت‌ها

مجهز به موتور موبایل سونی (BRAVIA Engine 2)

قابلیت دریافت تا 10 لمس همزمان

ارتباطات

شبکه های ارتباطی

4G , 3G , 2G

شبکه 2G

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

هر دو سیم کارت

شبکه 3G

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

توضیحات 3G

HSPA با سرعت دانلود 42.2 مگابیت بر ثانیه و آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه

شبکه 4G

LTE band 1|2100, 3|1800, 5|850, 7|2600, 8|900, 20|800

LTE از نوع Cat4 با سرعت دانلود 150 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه

فن‌آوری‌های ارتباطی

EDGE , GPRS , NFC , Wi-Fi , بلوتوث , رادیو

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n

 Wi-Fi Direct, DLNA , Hotspot

بلوتوث

نسخه‌ 4.1

 A2DP , Apt-X

فن‌آوری مکان‌یابی

A- GPS , GLONASS

درگاه ارتباطی

microUSB v2.0

دوربین

دوربین

دارد

رزولوشن عکس

13 مگاپیکسل

فوکوس اتوماتیک

دارد

فلش

LED

فیلمبرداری

رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)

سایر قابلیت‌های دوربین

قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)

قابلیت تشخیص چهره و لبخند (Face and Smile Detection)

قابلیت تشخیص چهره ( Face Detection )

قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )

قابلیت عکاسی HDR

قابلیت فیلمبرداری HDR

دوربین سلفی

دارای سنسور با رزولوشن 13 مگاپیکسل

دارای فلش از نوع LED

فیلمبرداری با رزولوشن 1920 × 1080 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)

مجهز به فوکوس اتوماتیک

صدا

جک 3.5 میلی‌متری صدا

دارد

بلندگو

دارد

امکانات نرم افزاری

سیستم عامل

Android

نسخه سیستم عامل

Lollipop 5.0

پشتیبانی از زبان فارسی

دارد

منوی فارسی

دارد

قابلیت‌های نرم‌افزاری

MMS , ایمیل , برنامه ویرایش عکس , سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube , قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی , قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس , قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF , مرورگر HTML5

دفترچه تلفن

با امکان افزودن مخاطب به تعداد بی‌نهایت

موسیقی

+eAAC , Flac , MP3 , WAV , WMA

ویدیو

DivX , H.265 , MP4

ضبط صدا

دارد

سایر مشخصات

حسگر ها

شتاب‌سنج ( Accelerometer ) , قطب‌نما (Compass) , مجاورت ( Proximity )

باتری قابل تعویض

ندارد

مشخصات باتری

باتری از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت 2930 میلی‌آمپر ساعت

میزان شارژ آماده به کار

714 ساعت

میزان شارژ مکالمه

12 ساعت

سایر قابلیت‌ها

قابلیت حذف صدا‌های مزاحم هنگام مکالمه با استفاده از میکروفون دوم (Active Noise Cancellation With Dedicated Mic)

اقلام همراه گوشی

دفترچه‌ راهنما , شارژر , کابل USB

www.mtlc.blogsky.com

 


 نقد و بررسی تخصصی

Sony Xperia C5 Ultra


این روزها، طرفداران نمایشگر‌های بزرگ بیشتر از قبل شده‌اند. شرکت‌های تولید گوشی‌ هم سعی می‌کنند در تولید گوشی‌های خود، نهایت استفاده را از این امکان مشتری‌پسند ببرند. معمولا گوشی‌های همراه در سری‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. این سری‌ها، با نام‌گذاری‌هایی خاص و انحصاری به ویژگی خاصی از گوشی‌ اشاره دارند و کمک می‌کنند تا خریداران بدانند در یک گوشی به چه امکانی بیش از همه اهمیت داده شده است. در گوشی‌های سری C شرکت مشهور سونی، توجه اصلی به سمت دوربین سلفی است.

 

در گوشی «سونی اکسپریا C5 الترا» (Sony Xperia C5 Ultra) برخلاف آنچه تاکنون از سری C سونی دیده بودیم، فقط به دوربین سلفی باکیفیت اهمیت داده نشده؛ بلکه نمایشگر بزرگی هم برای این گوشی در نظر گرفته شده است. برخورداری از سخت‌افزاری مناسب باعث می‌شود تا لذت بازی کردن در نمایشگر بزرگ این گوشی چندبرابر شود. امکان اتصال به اینترنت همراه با سرعت‌بالا و دوربین اصلی باکیفیت هم از خصوصیات مناسب این گوشی میان‌رده‌ی سونی به‌حساب می‌آید.

 


دوربین اصلی زیر سایه‌ی دوربین سلفی (دوربین)

تاکید سونی به استفاده از سنسور باکیفیت بالا برای دوربین سلفی گوشی‌های سری C در مدل‌های قبلی این سری مشهود بود. طبق عادت در این سری هم سونی از سنسوری 13مگاپیکسلی و باکیفیت برای دوربین جلو استفاده کرده است. این سنسور از نوع  Exmor RS با دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 است که فاصله‌ی کانونی 22 میلی‌متر دارد. این فاصله‌ی کانونی از ثبت تصاویری واید خبر می‌دهد. با کمک این لنز واید، می‌توانید تصاویر سلفی گروهی بگیرید و دیگر نگران جمع شدن دوستانتان در یک گوشه برای ثبت سلفی نباشید. همچنین در کنار این سنسور، فلشی پرنور از نوع LED قرارگرفته تا تضمینی بر ثبت تصاویر باکیفیت حتی در شرایط بد نوری باشد.


 

تنظیمات دوربین سلفی هم در نوع خود جالب هستند. تنظیماتی کامل برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است. با ورود به برنامه‌ی دوربین، آیکون‌هایی برای عملیات پرکاربرد مثل حالت فلش، عکاسی با استفاده از تایمر، تعویض دوربین اصلی و سلفی و همچنین تنظیمات اصلی در سمت چپ رابط کاربری مشاهده می‌شوند. در سمت راست هم کلید‌های عکاسی و فیلم‌برداری در کنار هم به همراه آیکون تغییر حالت دوربین و همچنین پیش‌نمایشی از عکس قبلی قرار گرفته‌اند. در بخش تنظیمات اصلی هم مواردی مثل تغییر نسبت تصویر، امکان تشخیص لبخند و حتی اعمال افکت زیبایی به چشم می‌خورند. نکته‌ی قابل‌توجه این دوربین، وجود کلید دو مرحله‌ای شاتر است. این کلید در جای مناسبی قرار گرفته تا کاربر بتواند برای عکاسی با دوربین سلفی یا اصلی از آن کمک بگیرید. با کمی فشردن این کلید، دوربین روی سوژه فوکوس می‌کند و با فشار کاملش تصویر ثبت می‌شود.

به جرات می‌توان گفت تصاویر سلفی این گوشی کیفیت بسیار خوبی دارند. شفافیت، کنتراست و تراز سفیدی مطلوبی در این تصاویر به چشم می‌خورد. در مقابل، کمی آشفتگی رنگ در آن‌ها مشاهده می‌شود و فوکوس مطلوبی ندارند.

 

دوربین اصلی هم سنسوری 13 مگاپیکسلی دارد. این سنسور دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 دارد و به فلشی از نوع LED مجهز شده است. در تنظیمات رابط کاربری این دوربین هم حالت‌های پاناروما و HDR در نظر گرفته شده‌اند. تمام تنظیماتی که برای دوربین سلفی به آن‌ها اشاره شد، برای این دوربین هم به‌صورت یکسان وجود دارد.

هر دو دوربین می‌توانند ویدیو‌هایی با رزولوشن fullHD با سرعت 30 فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط کنند. البته برای دوربین اصلی این سرعت تا 60 فریم بر ثانیه هم ‌افزایش‌یافتنی است.

 


صفحه‌ی نمایش

انتخاب پسوند الترا برای گوشی اکسپریا C5 با توجه به اندازه‌اش بسیار بجا بوده است. این گوشی، نمایشگر بزرگ 6.0 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل دارد. تراکم این نمایشگر در حدود 367 پیکسل بر اینچ است و برای محافظتش از محافظ‌های  اختصاصی «ضد خش» (Scratch-resistant) سونی استفاده شده است. این گوشی هم مثل تمام گوشی‌های سونی، از موتور براویا برای پردازش بهتر تصاویر و انیمیشن‌ها استفاده می‌کند. این پنل از نوع LCD است و از فناوری IPS بهره می‌برد؛ پس باید زاویه‌ی ‌دید مناسبی داشته باشد. روشنایی نمایشگر هم آن‌طور که بایدوشاید، زیاد نیست و زیر نور مستقیم، دیدن محتویات نمایشگر تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. متاسفانه سونی برای این نمایشگر، از حسگر روشنایی استفاده نکرده و روشنایی‌اش به‌صورت اتوماتیک تنظیم نمی‌شود.

 


سونی سعی کرده تا در حد امکان، نمایشگر را به گوشه‌های راست و چپ گوشی نزدیک کند. می‌توان گفت فاصله‌ی نمایشگر از لبه‌های راست و چپ تقریبا یک میلی‌متر است. نکته‌ی خوب دیگر در مورد این نمایشگر، نزدیک بودنش به صفحه‌ی لمسی است؛ به همین دلیل هنگام کار کردن با نمایشگر گوشی، احساس می‌کنید این نمایشگر دقیقا زیر انگشتتان قرار دارد. صفحه‌ی لمسی این گوشی هم می‌تواند تا ده لمس را به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی کند.

هر چیزی را که از یک نمایشگر بزرگ انتظار دارید، می‌توانید در گوشی C5 الترا ببینید. این نمایشگر می‌تواند لذت بازی کردن، فیلم دیدن، خواندن متون و حتی مشاهده‌ی تصاویر را  چندبرابر کند. در مقابل، کمبود روشنایی و البته نبود حسگر روشنایی می‌توانند از نقاط منفی در مورد آن باشند.

 

 

 

از پلاستیک نامرغوب تا طراحی تکراری (طراحی و ساخت)

اگر سونی در دوربین و نمایشگر برای این گوشی کم‌کاری نکرده باشد، همه‌ی این کم‌کاری را در بخش طراحی و ظاهر جبران کرده است. طراحی ظاهری اکسپریا C5 الترا شباهت زیادی به گوشی‌های قبلی سری C دارد. سونی برای جای دادن دو دوربین 13 مگاپیکسلی و نمایشگری 6 اینچی در قابی به ابعاد 164 در 80 میلی‌متر، کار سختی نداشته است. با اینکه فاصله‌های چپ و راست نمایشگر تا لبه‌ها کم شده؛ اما در مقابل، فاصله‌ی نمایشگر تا لبه‌ی بالایی افزایش قابل‌توجهی داشته و به‌نوعی نمای جلویی گوشی را از تقارن خارج کرده است. قاب پشتی گوشی هم از پلاستیک نامرغوبی ساخته ‌شده که براق است و استعداد بالایی در جذب اثرانگشت و خط و خش دارد.

روی لبه‌ی بالایی این گوشی تمام پلاستیکی، جک 3.5 میلی‌متری صدا قرارگرفته است. سونی شیار‌های سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی را زیر درپوشی روی لبه‌ی سمت چپ گوشی قرار داده است. همچنین از لبه‌ی سمت راست گوشی هم برای قرار دادن کلید‌های کنترل صدا، کلید روشن/خاموش و همچنین کلید مکانیکی ثبت تصویر استفاده کرده است. روی لبه‌ی پایینی هم میکروفون مکالمه و پورت microUSB قابل‌مشاهده هستند. بخش قابل‌توجهی از روی گوشی را نمایشگر گوشی پوشانده است. اولین چیزی که در بالای نمایشگر جلب‌توجه می‌کند، برند تجاری سونی است. در کنار آن‌ هم دوربین سلفی همراه با فلش مشاهده می‌شوند. باید گفت سونی در طراحی این قسمت، هیچ خلاقیت و ظرافتی به خرج نداده و این قسمت را در عادی‌ترین شرایط ممکن طراحی و به بازار عرضه کرده است. همچنین اسپیکر مکالمه هم در فضای بین لبه‌ی بالایی و قاب جلویی قرار داده شده است. زیر نمایشگر هم فقط اسپیکر اصلی گوشی به چشم می‌خورد. دوربین اصلی، فلش، میکروفون دوم، نماد NFC، نماد تجاری SONY و برند تجاری XPERIA به ترتیب از بالا تا پایین روی خط تقارن قاب پشتی گوشی دیده می‌شوند.

با اینکه گوشی از اندازه‌ای بزرگ برخوردار است و ضخامتی 8.2 میلی‌متری دارد، کنترلش چندان مشکل به نظر نمی‌رسد؛ اما برای دسترسی به تمام نقاط نمایشگر حتما باید از دو دست خود کمک بگیرید. با این ابعاد بزرگ باید به فکر حمل‌ونقل این گوشی هم باشید. اکسپریا C5 الترا نزدیک به 187 گرم وزن دارد که یکی نقاط ضعفش به‌حساب می‌آید.

 

 

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارآیی

در اکسپریا C5 الترا هم مثل اکثر گوشی‌های سونی، اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی 5.0 به همراه رابط کاربری اختصاصی سونی استفاده شده‌اند. هماهنگی سیستم‌عامل و سخت‌افزار 64 بیتی، روانی و سبکی قابل‌توجهی را به این گوشی آورده است. خبر خوب اینکه این گوشی به زبان فارسی مجهز است و میتواند منوها را به زبان فارسی نمایش دهد.


استفاده از تراشه‌ی میان‌رده‌ی مدیاتک مدل MT6752 برای اکسپریا C5 مطلوب به نظر می‌رسد. روی این تراشه‌ی 64 بیتی که با لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته‌شده، 8 هسته‌ی پردازنده با معماری کورتکس A53 و با قدرت پردازش 1.7 گیگاهرتز قرار گرفته‌اند. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند مالی T760MP2 با قدرت پردازش 700 مگاهرتز و دو گیگابایت رم از نوع LPDDR3 با فرکانس 800 مگاهرتز هم‌ روی این تراشه‌ی میان‌‌رده هستند. این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در آزمون AnTuTu نمره‌ی قابل‌قبول 46719 را کسب کرد. همچنین در آزمون پردازنده‌ی گرافیکی از 60 فریم ورودی با رزولوشن fullHD در حدود 25 فریم، پردازش و نمایش داده شدند. آزمون پایداری هم مشخص کرد که این گوشی در شرایط مختلف، تا 36 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود.

این گوشی از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی 4G پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان استفاده از فناوری‌های ارتباطی دیگر مثل Wi-Fi و بلوتوث در اکسپریا C5 الترا وجود دارد. البته امکان گوش دادن به رادیو هم برای کاربران گوشی فراهم شده است. برای این گوشی نسبتا بزرگ، باتری 2930 میلی‌آمپر ساعتی انتخاب شده که با توجه به نمایشگر و تراشه‌ی پرمصرف این گوشی می‌تواند انرژی لازم را نهایتا تا دو روز تامین کند.

 

 


جمع‌بندی

سونی در جدیدترین گوشی از سری C، علاوه بر دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی، توجهش را به نمایشگر IPS با اندازه‌ی 6.0 اینچ معطوف کرده است. استفاده از تراشه‌ی میان‌رده‌ی مدیاتک MT6752 مهر تاییدی بر سخت‌افزار مناسب این گوشی است. در کنار این تراشه می‌توان به پشتیبانی از شبکه‌ی 4G و دو سیم‌کارت اشاره کرد. همچنین باتری 2930 میلی‌آمپر ساعتی و دو گیگابایت رم در بخش سخت‌افزار و اندروید لالی‌پاپ در بخش سیستم‌عامل ترکیب مطلوبی را ایجاد کرده‌اند و از نقاط قوت این گوشی هستند. در مقابل وزن زیاد، ابعاد بزرگ و روشنایی کم نمایشگر از نقاط ضعف اصلی این میان‌رده‌ی سونی به حساب می‌آیند؛ البته کیفیت پایین بدنه هم می‌تواند اقبال خرید این گوشی را کم کند.

«سونی اکسپریا C5 الترا» برای وب‌گردی، تماشای فیلم، بازی، مطالعه‌ی متون و عکاسی سلفی کاملا مطلوب به نظر می‌رسد و به عبارتی برای همین موارد ساخته ‌شده است.